fredag 24. august 2007

Dag 5 - Kyoto

Onsdagen var siste dag i Tokyo foer min lille rundtur i Japan, og vaeret hadde bestemt seg for aa vaere helt grusomt. Sikkert 40 grader. Naar du maa skifte hotell, og drasser rundt paa 2 kofferter og 2 bagger, er det sykt chill. Men jeg fant til slutt et "Capsule Hotell' (se bildet) som funket.

Paa kvelden dro jeg til Park Hyatt Hotel Tokyo med Bjarte, til baren der Bill Murray og Scarlett Johansen var i Lost in Translation. Jeg har aldri opplevd slik service. Jeg bestilte en dobbel 31 aargammel Suntory til 6000 yen. Det var vaerdt hver oere. Jeg spiste ogsaa den beste Caesar-salaten i mitt liv. Gud saa bra! Og utsikten var Tokyos beste. Videre dro vi til Golden Guy, et bar-distrikt med over 200 bitte BITTEsmaa barer med plass til max 4 stk om gangen. Det er som aa vaere paa besoek hos noen, saa intimt er det. Mange av barene tillater ikke utlendinger, men vi fant en fin en som gjorde det, La Jetee het den, Tarantino var der visst for noen aar siden. Der kom vi endelig i snakk med noen japanere, og med litt pils innabords gaar alt mye lettere. Svaert vellykket kveld, hooooeyyy yeah very times greaat!


Jeg ankom Kyoto i gaar ettermiddag, og dro rett til mitt hotell. Det var en saakalt "Ryokan", et Japansk vertshus, med svaert enkel, japansk innredning. Kjempelite rom, men det funket helt fint. Den hadde til og med en Mitsubishi Electric-TV der man maatte legge paa penger for aa faa slaa den paa. Heeeeeywawoo!

Jeg orket ikke utforske noen templer den kvelden, saa jeg tok heller en liten bytur. Kyoto kommer ikke opp imot Tokyo eller Osaka naar det kommer til uteliv, men jeg maa innroemme det var mer behagelig aa ferdes paa gaten; ikke fullt saa mange mennesker, og litttt mindre lyd. Jeg stoette paa hva jeg trodde var en inder, men som var en engelskmann, og tok en pils, men han viste seg aa vaere en ignorant liten fjert, som bare var i Japan for aa klage paa alt og lukte urin. Jeg smoeg meg unna, og tok en tidlig kveld, da hotellet mitt har en innetid klokken 23.30, OOH!. Paa veien hjem saa jeg en vaskeekte Geisha i foelge med en aerverdig, gammel herremann med stokk. Det saa ut som de hadde det hyggelig, og jeg ville ikke oedelegge stemningen ved aa ta masse bilder. Han hadde sikkert drept meg uansett, da han maa ha vaert Yakuza. (< --- Bildet: Hvorfor jenten gjoer dette mot sin egen hund, vet jeg ikke. Stygt gjort.) Dagen i dag har jeg brukt paa templer, templer og atter templer. Swweeeet! Veldig fine saker. Jeg har ogsaa besoekt en masse hager i ekte japansk (!) stil. Ingenting er mer beroligende, trust me. Naa sitter jeg i the International Community Center. Det hadde jeg ikke trengt aa nevne, for det var ikke noe interessant. Wawo! Stikker naa. Snakkes! (Jeg snakker ikke til noen spesiell her, bare generelt.)

3 kommentarer:

Sverre eller Sveur eller Svør sa...

Aj! Har ikke lest teksten, men tror jeg ser willy oppover den shortsen... Noiche.

Sverre eller Sveur eller Svør sa...

Nå har jeg lest teksten. Nice blogging. Jeg er også i en litt rar tid. Klokken er 06:00 og jeg hører på siste rest av P3-natt. P3-musikk midt på natten?! WTF!

Japan høres helt sinnsykt bra ut. Du må legge ut bilder på flickr.com! Lag dem litt mindre (800x600) så du ikke bruker så mye plass.

Hans Christian sa...

Yeah! Skal bli. Er bare saa stress paa disse maskinene, de ferreste lar meg gjoere noe med bildene. Snart kan jeg bruke min egen, da blir det en droess! Angaende Willy saa er det bare det andre laaret mitt, men har fjernet det for aa unngaa flere misforstaelser. Oh!