tirsdag 23. oktober 2007

Egenprodusert tegneserie for store og mellomstore

For et par uker siden satt klassen i klasserommet og nynnet på en melodi av Erik Bye. Vi ble med ett avbrutt av lærer Hiromi som med silkerøst erklærte at det ikke var snakk om å ikke ha enda en kosetime à la førskolen - Vi skulle nemlig lage vår egen tegneserie, der vi skulle bruke alle 28 punkter på grammatikkpensum til det fulle.

- Hiromi-sensei stjal en av gruppene sin tegneserie, og begynte å klusse bannetegn på dem med vannfast tusj, uten å se på arket.

Elevene lot ikke sitatene vente på seg:

Bjarte: "Tegneserie? Men jeg har jo ikke med meg antonymordboken! Uten den i ryggen er jeg så godt som ubrukelig."

Finn: "Er det greit om min tegneserie blir utformet som en fortsettelse av TV-serien "Joey", som dessverre ble kansellert alt for tidlig?"

Einar: "Håper ikke det jeg sier nå vil bli sitert i bloggen din, HC."


Etter en time med usammenhengende setninger, satte vi alle i gang. Jeg kom på lag med Einar Goksøyr Åsen, klassens tegneseriefantom #1. Vi bestemte oss for å tegne ca halvparten hver; plottet fikk form etter hvert som vi tegnet. Her er resultatet (klikk på bildet for å forstørre):


Oversettelse av rutene:

1.

Figuren til venstre (Einar): "God dag!"
Figuren til høyre (HC): "Vi har bestemt oss for å lage en tegneserie."

2.

Til venstre: "La oss lese uten å sove!"
Over: "Men først må vi bestemme hvem som skal være hovedkarakter."
Karaktene heter fra venstre: Professor Fisk, Herr Kjedelig, Herr Idiot, Tempelmannen og "Hvem er jeg?"-gutten.
Ruten i midten: "HVEM VIL VINNE?!"


3.

Reporteren til venstre: "Gratulerer!"
Professor Fisk: "Jeg klarte det!"
Skrevet på pokalen: "Enkleste-karakter-å-tegne-prisen."

4.

Einar: "Jeg kan tegne Professor Fisk på bare tre minutter!"
Fugl: "Det er jammen fort!"

5.

Mann øverst til venstre: "Jo mer du tegner den, jo raskere klarer du det!"

Professor Fisk: "Det betyr ikke nødvendigvis at alle nordmenn er flinke til å tegne fisker."

6.

Professor Fisk: "Dette vannet er det vanskelig å svømme i!"
Paven: "DET ER PAPIR, IKKE VANN!"

7.

Professor Fisk: "For no' tull! Det går vel ikke an!" (Ja, snakkeboblen tisser på paven.)

8.

Reporteren: "Da paven ble rasende, måtte Professor Fisk flykte."

9.

(Senere den dagen)
Professor Fisk inn i telefonrøret: "Vet du hvor jeg befinner meg?"

10.


Den levende grammofonen: "Jeg vet ikke hvem du er, professor Fisk, men jeg vet at du er i himmelen!"

11.

Professor Fisk: "Her er det jammen ensomt..."
Reporteren: Først da professor Fisk var ankommet himmelen fant han ut at alt som fantes der var luft."
Herr Kjedelig: "Kjedelig musikk."

12.

Professor Fisk tenker for seg selv: "Jeg burde dra tilbake til havet, men det vil ta laaang tid."

13.

Professor Fisk: "God dag, Tempelmannen. Lenge siden sist! Kan du la meg dra hjem?"
Tempelmannen: "Japansken min er ikke helt god; kan vi ta dette på engelsk?"
Professor Fisk: "Jeg vet ikke hvordan å formulere forespørselen min på engelsk, så jeg fortsetter på japansk."
Tempelmannen: "Javel. Faktisk så er Gud for tiden bortreist, så da er det jeg som bestemmer her. Hvis du spiser reporteren, så kan du dra hjem."
Professor Fisk: "Den er grei! Hjertelig takk. Unnskyld forstyrrelsen!"


14.

Reporteren: "Ikke drep meg!"
Under: "Professor Fisk spiste reporteren som en hai."

15.

Over: "Endelig: Professor Fisk var tilbake i havet."
Einar: "Vet du hvem den fisken er?"
HC: "Det er jo grammatikkfisken!"


Dett var dett. Usammenhengende? Ja. Mer form enn innhold? Definitivt. Et av de store litterære verk av det 21. århundre? Nei. Noe annet? Ja.

- De to rivaliserende bloggerne røk stadig i tottene på hverandre. Her krangler de om hvordan de på mest realistisk vis skal gjenskape en av kranglene for denne bloggen.

Takk for oppmerksomheten.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Den mangaen fortjener en kommentar, men jeg vet ikke helt hva jeg skal skrive... Jeg ser du har latt deg inspirere av din favoritt-anime Prince of Tennis.




fin.

Hans Christian sa...

Haaaahahaha, nice. Blir helt feil å lage comeback, da jeg kan bruke så lang tid jeg bare vil. Men her kommer den: Det er ikke min favorittanime, det er din! Dessuten liker du masse annen dårlig anime. Æhæhæhæhæhæ!